کد خبر: 6028
1404/08/06
پیمانجو چه کرد؟

این روزها همه می‌خواهند بدانند حمیدرضا پیمانجو در راهداری چه کرده است.

به گزارش یاسوج ۴۹، در نشست خبری حمید پیمانجو مدیرکل راهداری استان کهگیلویه و بویراحمد، با مروری بر گستره وسیع ماموریت‌های حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، ابعاد عملکرد، چالش‌ها و نقاط حادثه‌خیز استان مورد واکاوی قرار گرفت.

مدیرکل راهداری با اشاره به پراکندگی و وسعت محورهای مواصلاتی استان، اظهار داشت که حوزه فعالیت این اداره کل طیف وسیعی از امور حمل‌ونقل کالا و مسافر، نگهداری و بهسازی راه‌های روستایی و شریانی را شامل می‌شود. وی تاکید کرد که با شروع بارش‌ها و ورود به فصل زمستان، عملیات راهداری زمستانی در سراسر استان کلید خواهد خورد تا از ایمنی محورهای پرتردد و سخت‌گذر در گردنه‌ها و جاده‌ها اطمینان حاصل شود.

در این نشست، پیمانجو ضمن تشریح اهمیت ایمن‌سازی، کنترل و هوشمندسازی جاده‌های استان، بیان کرد که نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای به علت موقعیت توپوگرافی استان و وجود گردنه‌ها و شیب‌های تند، از مسائل به شدت مورد توجه مردم و رسانه‌هاست. وی اعلام نمود که استان کهگیلویه و بویراحمد دارای ۶۴۰۰ کیلومتر راه است و به منظور مدیریت بحران و مقابله با مخاطرات زمستانی، ۲۲ اکیپ راهداری با ۲۷۲ نیروی عملیاتی و ۲۲۲ دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین در سطح شهرستان‌ها مستقر شده‌اند. برنامه عملیات زمستانی از اواسط آبان آغاز و تا نیمه نخست سال آتی ادامه خواهد داشت.

پیمانجو ضمن ارائه آمار به‌روزسازی نقاط حادثه‌خیز افزود: از ۱۳ نقطه حادثه‌خیز مصوب کمیسیون ایمنی راه‌های کشور در سال ۱۴۰۱، پنج نقطه در سال ۱۴۰۲ و پنج نقطه در سال ۱۴۰۳ به طور کامل برطرف و ایمن‌سازی شد. در سال جاری نیز قرارداد اجرایی هشت نقطه حادثه‌خیز بسته شده و تا پایان سال، عملیات رفع خطر در این نقاط به سرانجام خواهد رسید. افزون بر این، در بررسی‌ها و بازدیدهای مشترک با پلیس راه، ۲۴ نقطه حادثه‌خیز جدید طی دو سال اخیر شناسایی شد که به گفته مدیرکل، ۱۸ مورد آن ایمن‌سازی شده و بقیه در دست اجرا قرار دارد. همچنین در ماه‌ها و هفته‌های اخیر، ۱۵ نقطه دیگر برطرف شده و مابقی نقاط شناسایی‌شده تا پایان سال عملیاتی خواهد شد.

مدیرکل راهداری استان با تاکید بر شرایط خاص توپوگرافی، تعدد گردنه‌ها و جاده‌های کوهستانی استان، تصریح کرد: هزینه‌های ساخت و نگهداری راه در استان کهگیلویه و بویراحمد چندین برابر استان‌های مسطح کشور است و این امر دشواری مضاعفی بر فعالیت‌های عمرانی تحمیل کرده است. طبق آمار ارائه‌شده، وجود قریب به ۳۱ تونل (حدود هفت تا هشت درصد تونل‌های کل کشور) و صدها پل بزرگ و کوچک، نشانی از حجم بالا و پیچیدگی مسیرهای ارتباطی این استان است؛ به‌طوری‌که محورهای یاسوج به اصفهان و یاسوج شیراز هرکدام با چندین تونل در زمره راه‌های راهبردی و سخت‌گذر کشور قرار دارند.

وی با تاکید بر تداوم همکاری با پلیس و سازمان‌های مسئول، بر ضرورت عزم جدی دستگاه‌های اجرایی جهت افزایش ضریب ایمنی محورها و کاهش رخدادهای جاده‌ای تأکید شد. مدیریت راه و شهرسازی استان سیاست‌گذاری کلان این حوزه را بر پایه عدالت خدمات‌رسانی جاده‌ای و پاسخگویی به مطالبه شهروندان و اصحاب رسانه اعلام نمود.

غیبت آزادراه و ساختار سه‌گانه راه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد

در ارزیابی ساختار حمل‌ونقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد، مدیرکل راهداری به تشریح وظایف سه‌گانه دستگاه‌های مرتبط پرداخت. راه و شهرسازی متولی ایجاد و نگهداری جاده‌های اصلی، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور متولی پروژه‌های آزادراهی و بزرگراهی در استان و اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز مسئول نگهداری، تعمیر و ساخت راه‌های فرعی و روستایی است. پیمانجو با تصریح بر این نکته، تاکید داشت که در حال حاضر هیچ آزادراهی در استان وجود ندارد و اقدامات زیرساختی عمدتاً بر محور بزرگراه‌ها و شبکه‌های اصلی و فرعی معطوف شده است.

اقدامات شاخص ایمن‌سازی و تأمین روشنایی در محورهای تونلی و گردنه‌ای

مدیرکل راهداری با اشاره به محورهای پرتردد و دشوار استان از جمله محور یاسوج-اصفهان و مسیر یاسوج به میدان دلبر، اجرای پروژه‌های شاخصی همچون نصب نیوجرسی، اجرای خط‌کشی استاندارد، بهسازی و اصلاح قوس‌ها و به‌روزرسانی روشنایی طولی تونل‌ها به فناوری کم‌مصرف LED را برشمرد. وی با اشاره به مشکلات تاریخی در روشنایی محورهای تونلی و گردنه‌های مه‌گیر نظیر گردنه گل زردی و مسیر کاکان به پیست اسکی، اعلام کرد که با اجرای پروژه روشنایی طولی و نصب جداکننده‌های فیزیکی، خطرات ناشی از مه، برف و تصادفات رانندگی به حداقل رسیده است. همچنین نصب برج‌های نوری در تقاطع‌ها و محل پل‌های بحرانی برای ارتقا ایمنی شبانه در دستور کار قرار دارد.

پیشرفت بی‌سابقه عملیات روکش آسفالت و شتاب اعتبارات ملی

پیمانجو با اشاره به عقد ۱۱ قرارداد عمرانی جدید طی یک سال گذشته و تخصیص ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار ملی، از آغاز عملیات روکش آسفالت در ۲۲۵ تا ۲۳۰ کیلومتر از محورهای شریانی و اصلی استان تا پایان سال خبر داد. محورهای کلیدی از جمله جاده دهدشت به کمربندی باش، تونل کوه‌پاد، محور ۳۰۰ توتنده و مسیرهای یاسوج-اقلید و یاسوج-شیراز در این فاز زیرپوشش اقدام قرار گرفتند. اجرای روکش و بهسازی محورها، پاسخ مستقیم به مطالبات چندین ساله مردم و رانندگان استانی تلقی می‌شود که عملیاتی شدن آن، ارتقای زیرساخت‌های کلیدی حمل‌ونقل جنوب غرب کشور را در پی خواهد داشت.

تحقق عملیات مضاعف خط‌کشی و ایمن‌سازی معابر حیاتی استان

پیگیری مستمر عملیات خط‌کشی و نصب تجهیزات ایمنی در محورهای پرخطر، از دیگر محورهای عملکردی مجموعه اداره کل راهداری معرفی شد. طبق گزارش رسمی، تا پایان نیمه نخست سال جاری مجموعاً ۷۴ کیلومتر روکش آسفالت و ۱۲۶ کیلومتر در بخش راه‌های اصلی استان انجام شد و برنامه‌ریزی برای نصب برج‌های نوری تکمیلی در نقاط حساس، تا پایان سال در دستور اقدام قرار دارد.

حوزه وظایف چندبعدی، مطالبه قوت و حوصله ساختار مدیریتی

مدیرکل راهداری کهگیلویه و بویراحمد وسعت فعالیت‌های این مجموعه را فراتر از مرزهای اجرایی روزمره توصیف و رویکرد ساختاری و راهبردی تقویت زیرساخت‌ها، ایمنی راه‌ها، و رعایت عدالت جغرافیایی در خدمات‌رسانی را، ستون اصلی راهبردهای این دستگاه در مسیر پاسخگویی به خواسته‌ها و نیازهای واقعی مردم استان برشمرد.

تخصیص ۳۱.۵ میلیارد تومان تسهیلات نوسازی ناوگان مسافری و اتوبوسی

در چارچوب اجرای تبصره ۱۸ قانون بودجه و به‌منظور بهسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، امسال مجموعاً ۳۱.۵ میلیارد تومان تسهیلات به استان تخصیص یافت که تاکنون ۲۹.۴ میلیارد تومان آن به متقاضیان بهره‌مند معرفی و جذب شده است. روند جذب و پرداخت این اعتبارات زمینه تقویت و جوان‌سازی ناوگان جاده‌ای، ارتقای سطح خدمات و افزایش ایمنی تردد را در محورهای پرتردد استان فراهم ساخته است.

رشد چشمگیر سهمیه نوسازی ناوگان سواری بین‌شهری به ۵۴ دستگاه

براساس برنامه نوسازی ناوگان سواری بین‌شهری، امسال ۵۴ دستگاه خودرو به ثبت‌نام کنندگان تخصیص یافت و کلیه این افراد جهت دریافت تسهیلات بانکی به بانک‌ها معرفی شدند. سهم پارسال استان از این طرح ۳۰ دستگاه بود که رشد چشمگیری را در سال جاری نشان می‌دهد. تسهیلات کم‌بهره پنج میلیارد تومانی برای هر متقاضی، نقش موثری در تسهیل و تسریع نوسازی این بخش ایفا کرده است.

ایمن‌سازی بی‌سابقه معابر و کنترل نقاط حادثه‌خیز در دو سال اخیر

مدیرکل راهداری با اشاره به اقدامات راهبردی امسال و سال گذشته نظیر نصب جداکننده‌های طولی، تامین روشنایی تقاطع‌ها و پل‌ها، و اجرای طرح کنترل گشت‌های راداری به‌ویژه در ایام پیک سفرهای نوروزی و اربعین، تحقق توفیقات جدی در کاهش تصادفات جاده‌ای را حاصل مجموعه این تمهیدات دانست.

کاهش ۲۱ درصدی تلفات جاده‌ای با وجود افزایش ۹ درصدی تردد

براساس گزارش‌های تفکیکی پزشکی قانونی و پلیس راه، شش ماهه نخست سال ۱۴۰۴ با کاهش ۲۱ درصدی تلفات جاده‌ای نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه‌رو شد؛ در حالی که میزان تردد وسایل نقلیه در همین بازه، افزایشی معادل ۹ درصد داشته است. سال گذشته آمار تلفات ۱۲۴ نفر ثبت شد در حالیکه امسال این رقم به ۹۸ نفر کاهش یافته که نقش اقدامات عمرانی، نظارتی و ایمن‌سازی فنی در آن مشهود است.

تجهیز ناوگان راهداری با بازسازی اساسی و خرید دستگاه‌های جدید

در حوزه ماشین‌آلات راهداری، بازسازی کامل ۱۱ دستگاه مایلر ـ که پیش‌تر بلااستفاده و خارج از چرخه خدمت بودند ـ به بهره‌برداری بازگشتند. فرایند بازسازی این ماشین‌آلات علاوه بر کاهش نیاز به خرید دستگاه نو و صرفه‌جویی چشمگیر اعتبارات، با هدف افزایش طول عمر و تامین خدمات مستمر برای استان انجام شده است. به موازات این اقدام، دو دستگاه کامیون کشنده، سه دستگاه کامیون معمولی، چهار دستگاه لودر و سه دستگاه گریدر، به ناوگان استان اضافه شد که عملیات واگذاری و بهره‌برداری از آن طی هفته آینده با حضور استاندار رسمی خواهد شد. این پروژه بازسازی، اقدامی بی‌سابقه و راهبردی در تامین زیرساخت‌های لجستیک و اجرایی است.

بهبود و تقویت لجستیک مجموعه راهداری در آستانه رونمایی رسمی

طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، فرآیند خرید، بازسازی و تجهیز یکپارچه ماشین‌آلات حوزه راهداری استان در سال جاری، استان را تا سال‌ها از نیاز به خرید دستگاه جدید بی‌نیاز خواهد کرد. بهره‌برداری رسمی از این مجموعه در آینده نزدیک و با حضور مقامات ارشد اجرایی استان انجام خواهد شد.

عبور روزانه ۶۰ هزار خودرو از محورهای استان

در هفت ماهه نخست امسال، متوسط تردد روزانه در محورهای ارتباطی استان کهگیلویه و بویراحمد به ۶۰ هزار دستگاه خودرو رسیده‌است. آمار رسمی از ورود و خروج بین استانی، تردد بالغ بر ۱۰ میلیون ۸۳۷ هزار خودرو به استان در این مدت را ثبت کرده‌است. این شاخص‌ها، جایگاه راه‌های استان را در سطح کشور از نظر حجم عبور و مرور ارتقا بخشیده‌است و اهمیت توجه به زیرساخت‌های ایمنی را دو چندان کرده‌است.

شناسایی محورهای پرتردد، ارتقا نظارت تصویری و کنترل هوشمند

تحلیل مکان‌محور داده‌های تردد، نشان می‌دهد محورهای کمربندی یاسوج، دهدشت-بهبهان، گچساران-بهبهان، سپیدار و مسیرهای ارتباطی کلانشهر یاسوج با محورهای جنوب و شرق استان، بالاترین آمار عبور را ثبت می‌کنند. این محورها نیز به عنوان نقاط هدف نصب سامانه‌های جدید نظارت تصویری و ثبت تخلف انتخاب شده‌اند.

دسترسی به کنترل هوشمند مسیرها: توسعه سامانه‌های تصویری و ثبت تخلف

مدیرکل راهداری از تحول اساسی در مدیریت و کنترل هوشمند راه‌های استان خبر داد. مجموع سامانه‌های ثبت تخلف و نظارت تصویری از سال ۱۳۹۰ تاکنون، با موج توسعه جدید مواجه شده‌است. تا قبل از سال جاری، ۲۱ سامانه ثبت تخلف و ۱۴ سامانه نظارت تصویری فعال بود. اما در سال ۱۴۰۳، مجوز و نصب ۱۰ سامانه ثبت تخلف و ۱۱ سامانه نظارت تصویری جدید صادر شد که هزینه تجهیز هر سامانه با دکل و تجهیزات جانبی بسیار بالا و عمدتاً از منابع ملی تامین شده‌است.

نوآوری در فناوری ثبت تخلف: عبور از محدودیت‌های سنتی

در تجهیز سامانه‌های ثبت تخلف، تحول ساختاری رخ داده و مدل دوربین‌ها از حالت تکی به دوبل تغییر یافته‌است؛ به نحوی که سرعت متوسط راننده میان دو دوربین محاسبه و تخلفات ثبت می‌شود و امکان دور زدن سیستم عملاً حذف شده‌است. اقدامات هوشمند و نوسازی سامانه‌ها با رزولوشن و کیفیت تصویری بالاتر، ارتقای ملموس ایمنی محورهای پرتردد و حادثه‌خیز را به دنبال داشته‌است.

جهش تاریخی در توسعه زیرساخت: ۵۴ سامانه طی یک سال، ۲۰۰ میلیارد اعتبار

در مهرماه سال جاری، ۴۴ سامانه ثبت تخلف جدید با اعتبار بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان از سوی سازمان راهداری کشور برای استان تامین اعتبار شد. با احتساب ۱۰ سامانه سال گذشته، جمعاً طی یک سال، ۵۴ سامانه جدید عملیاتی و در محورها نصب خواهد شد. این حجم از تجهیز و توسعه بی‌سابقه است و پوشش کامل و هوشمند راه‌های ارتباطی استان را تضمین خواهد کرد.

مرکز مدیریت راه‌ها: ستون فناوری پایش تصویری و خدمات فوریتی استان

در راستای این توسعه، ساختمان مرکز مدیریت راه‌های استان، با مجوز مستقل و زیرساخت فناورانه ویژه، در هفته دولت کلنگ‌زنی شد و هم‌اینک با پیشرفت فیزیکی مطلوب در حال ساخت است. این مرکز مجهز، تمامی دوربین‌های نظارتی و ثبت تخلف را تجمیع و پایش خواهد کرد و کلیه دستگاه‌های خدمات‌رسان (هلال‌احمر، اورژانس، پلیس، نیروی انتظامی و… ) امکان دسترسی برخط به داده‌های تردد و تخلف محورهای استان خواهند داشت. ساختمان مذکور، با امکانات و سطح تجهیزاتی در حد استان‌های بزرگ کشور، تا سال‌ها نیاز حوزه حمل‌ونقل و مدیریت بحران استان را برطرف خواهد ساخت.

چشم‌انداز ایمنی در سایه کنترل هوشمند و مدیریت نوین تردد

حمید پیمانجو ضمن اشاره به نقش بی‌بدیل توسعه فناوری‌های نظارتی و هوشمندسازی جاده‌ها تأکید کرد افزایش تجهیزات مدرن، کنترل دقیق و هوشمند تخلفات و ارتقا سطح خدمات مرکز پایش تصویری، تأثیر مستقیم و محسوسی بر کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای استان و ارتقای شاخص‌های ایمنی سفرهای بین استانی به دنبال داشته‌است.

محورهای پرتردد و اولویت ایمن‌سازی در استان کهگیلویه و بویراحمد

بر اساس اعلام رسمی و داده‌های ثبت شده، مسیر پاتابه به یاسوج بیشترین میزان تردد روزانه را در بین جاده‌های استان دارد. پس از آن، محور مرحله تا میدان گچساران و محور میدان یاسوج در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. این مسیرها به‌ عنوان نقاط هدف اصلی اقدامات ایمنی، از جمله بهسازی روکش‌های آسفالت، نصب جداکننده‌های فیزیکی، برج‌های نوری و اجرای خط‌کشی استاندارد در سال ۱۴۰۳ انتخاب و عملیاتی گردیده‌اند تا ضریب ایمنی عبور و تردد به حداکثر برسد.

اقدامات ایمنی منحصربه‌فرد در تونل‌های محور یاسوج-اصفهان و پوشش روشنایی

در راستای ارتقای ایمنی جاده‌ای، عملیات برجسته‌ای نظیر پاکسازی و رنگ‌آمیزی بدنه تونل‌های محور یاسوج-اصفهان و نصب چراغ‌های LED کم‌مصرف با فناوری روز دنیا صورت پذیرفته است. این اقدامات نمونه‌ای بارز از تخصص فنی و مدیریت عمرانی مجموعه راهداری، با هدف کاهش تصادفات و ارتقای کیفیت پیمایش محورهای ارتباطی استان قلمداد می‌گردد. هرگونه نیاز به اصلاح یا توسعه ایمنی و روکش آسفالت در سایر نقاط استان نیز بر اساس اولویت در دستور کار قرار دارد.

پاسخگویی به بحران اعتصاب کامیون‌داران با مدیریت جهادی و بسیج امکانات استان

در جریان اعتصاب سراسری کامیون‌داران کشور، مدیریت بحران در استان کهگیلویه و بویراحمد الگویی ملی از هماهنگی و تعامل رقم زد. با توجه به ضرورت حمل محصولات کشاورزی به‌ ویژه هندوانه و گندم در فصل برداشت، ماشین‌آلات اداری و راهداری استان به خدمت گرفته شد و با همکاری استان معین (اصفهان)، ۳۰ دستگاه کامیون به کار گرفته شد تا خلل جدی در تامین و حمل کالاهای اساسی مشهود نباشد. تعامل ویژه بخش خصوصی و رانندگان بومی، نقش مؤثری در عبور از این بحران ایفا کرد.

عملیات عمرانی استراتژیک در گردنه مرزی کهگیلویه و بویراحمد به چهارمحال و بختیاری

گردنه مرزی کیلوبویراحمد به چهارمحال و بختیاری به عنوان یکی از مسیرهای حیاتی و سخت‌گذر با هزینه عملیاتی بالا، در اولویت ویژه عملیات عمرانی قرار گرفت. چهار کیلومتر از این گردنه در حوزه استحفاظی استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و با اخذ مجوز ملی و تامین منابع مربوط، عملیات خاکبرداری تا ده روز آینده به خاتمه خواهد رسید و مراحل بعدی آغاز می‌گردد. این پروژه به عنوان مطالبه دیرینه مردم منطقه، با همکاری و قدرشناسی مردم اجرا می‌شود و نقش بسزایی در تقویت ارتباط بین استانی دارد.

عدالت جغرافیایی، چالش هزینه‌ها و ضرورت اولویت‌بندی پروژه‌های عمرانی در استان

مدیرکل راهداری استان با تاکید بر محدودیت منابع کشوری و استانی، هزینه‌های عمرانی جاده‌سازی در استان را چندین برابر استان‌های همجوار مسطح مانند یزد و کرمان دانست. با در نظر گرفتن سطح محرومیت و تنوع نیازهای روستایی، توسعه عادلانه زیرساخت‌ها و اولویت‌بندی دقیق پروژه‌ها محور اصلی سیاست‌گذاری مجموعه راهداری است؛ خدمتی که فارغ از هرگونه گرایش قومی، مناطقی‌ترین نقاط استان را زیر پوشش قرار داده‌است.

یادبود و تکریم خادمان حوزه حمل‌ونقل و راهداری

در پایان این نشست، یاد و خاطره مرحوم سید مهدی دولت‌ها، از رانندگان با سابقه و عضو شرکت جهان سیر ایثار، که در خدمت‌رسانی به زائران سیدالشهدا نقش ارزنده‌ای داشت، مورد تکریم قرار گرفت.


خبرنگار:
امیر امیرپور

ارسال نظر

نام خود را وارد کنید
نظر خود را وارد کنید
ارسال نظر با موفقیت ارسال شد.

نظرات

x