پایان سکوت درباره جراحی اشتباه نوزاد یک و نیم ساله؛ علوم پزشکی خطای تریاژ و تکنسین بیهوشی را تأیید کرد.

در پی انتشار گزارش اختصاصی و تکان‌دهنده «یاسوج ۴۹» از عمل جراحی اشتباه روی یک نوزاد یک و نیم ساله در بیمارستان امام سجاد، سرانجام دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به این فاجعه واکنش نشان داد و ضمن تأیید قصور کادر درمان، از توبیخ جراح و جابه‌جایی پرسنل متخلف خبر داد.

.به گزارش یاسوج ۴۹، پس از انتشار گزارش تکان‌دهنده ای  مبنی بر وقوع یک فاجعه مدیریتی و پزشکی در بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج، سرانجام سکوت متولیان بهداشت و درمان استان شکسته شد.

ماجرا از این قرار بود یک نوزاد یک و نیم ساله با مشکل آب‌ریزش چشم به اتاق عمل این بیمارستان معرفی شد، اما به دلیل ضعف‌های آشکار مدیریتی و فقدان امکانات اولیه هویتی نظیر دستبند شناسایی، اشتباهاً تحت عمل جراحی لوزه قرار گرفت.

این کودک خردسال در نهایت برای سرپوش گذاشتن بر این خطای فاحش، در فاصله چند ساعت مجدداً برای عمل چشم زیر تیغ رفت که انتشار این خبر موجی از نگرانی و انتقاد را در میان افکار عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد به همراه داشت.

این مطالبه‌گری رسانه‌ای و مردمی در نهایت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج را وادار به ورود فوری به پرونده و ارائه توضیحات رسمی جهت تنویر افکار عمومی کرد.

در همین رابطه، دکتر عبدالکریم خرمی، سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در واکنش به مطالب منتشرشده پیرامون بروز خطا در روند جراحی این بیمار خردسال اظهار داشت: از نخستین ساعات وقوع این حادثه، معاونت درمان دانشگاه با تأکید و دستور ریاست محترم دانشگاه، سرکار خانم دکتر پناهی، به‌صورت فوری و مستقیم به موضوع ورود کرد و بررسی دقیق ابعاد مختلف آن در دستور کار قرار گرفت.

وی با تشریح دلایل و ریشه‌های بروز این اتفاق تلخ افزود: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد خطای رخ‌داده بر اثر بی‌دقتی در واحد تریاژ و همچنین در فرآیند تحویل و تطبیق اطلاعات بیمار توسط تکنسین بیهوشی رخ داده است.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در تکمیل نحوه وقوع این قصور سیستماتیک ادامه داد: جابه‌جایی پرونده بیماران و مغایرت در مشخصات بیمار و نوع عمل صورت گرفته، متأسفانه موجب بروز اشتباه در شناسایی بیمار از سوی تیم مربوطه شد.

دکتر خرمی با اشاره به پیگیری‌های قاطع و بدون اغماض در این پرونده تصریح کرد: بلافاصله پس از مشخص شدن مسئله، اقدامات لازم برای بررسی دقیق، مدیریت موضوع و جلوگیری از تکرار موارد مشابه انجام شد و با افراد دارای قصور، مطابق ضوابط و مقررات برخورد شد.

این مقام مسئول درباره مجازات‌های در نظر گرفته شده برای متخلفان این فاجعه پزشکی بیان کرد: در همین راستا، تعدادی از کارکنان مرتبط در واحد تریاژ و اتاق عمل، علاوه بر دریافت تذکر و توبیخ اداری، از محل خدمت خود جابه‌جا شدند و در خصوص جراح مربوطه نیز تذکر و اقدامات انضباطی لازم اعمال شده است.

وی با ارائه توضیحاتی درباره وضعیت فعلی بیمار خردسال و رفع نگرانی خانواده‌ها خاطرنشان کرد: خوشبختانه بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، اقدام صورت‌گرفته عارضه‌ای برای بیمار مورد نظر در پی نداشته است و عمل اصلی بیمار نیز برای رفع مشکل مجرای اشکی، توسط جراح چشم با موفقیت انجام شد.

به گفته این مقام ارشد درمانی، وضعیت سلامتی این کودک پس از انجام اقدامات درمانی، تحت نظر و پیگیری مستمر کادر پزشکی قرار گرفته است.

دکتر خرمی با اشاره به رویکرد سیستم بهداشت و درمان استان در قبال حوادث این‌چنینی گفت: سیاست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در مواجهه با مسائل و خطاهای احتمالی، شفافیت، پاسخگویی، صیانت از حقوق بیماران و اصلاح فرآیندهاست.

سرپرست معاونت درمان در ادامه توضیحات خود اضافه کرد: این دانشگاه خود را موظف می‌داند در چارچوب قانون و مسئولیت حرفه‌ای، موضوعات این‌چنینی را با دقت بررسی و نتایج آن را به اطلاع مردم برساند.

وی در پایان ضمن قدردانی از حساسیت، مطالبه‌گری و همراهی رسانه‌ها و شهروندان، از عموم مردم و فعالان رسانه‌ای درخواستی داشت و عنوان کرد: با حفظ آرامش، از هرگونه قضاوت شتاب‌زده، انتشار اخبار تأییدنشده و گمانه‌زنی‌های غیرمستند پرهیز کنید و اطمینان داشته باشید بررسی موضوع و اصلاح روندها با جدیت در حال انجام است.

 


خبرنگار:
ترنم بهنیا

ارسال نظر

نام خود را وارد کنید
نظر خود را وارد کنید
ارسال نظر با موفقیت ارسال شد.

نظرات

x