یاسوج ۴۹ قاسم خشت زر_ در دل ارتفاعات شهرستان چرام و در دامنه کوه دمه، جایی میان کوه و خاک مردمان رنج کشیده روستای تاوه اسپید سادات امامزاده علی(ع) بیش ۴۵ سال است که در حسرت جادهای آسفالت، روزگار می گذرانند.
جادهای خاکی که ۴۵ سال پیش ساخته و به همت جهاد سازندگی کشیده شد، زمانی امید را در دل مردم روشن کرد،اما امروز، تنها نشانی از فراموشی و بی توجهی بر دل اهالی روستا مانده است.
این مسیر نیمه کاره و ناهموار که قرار بود راه ارتباطی روستا با جاده دهدشت باغچه سادات باشد، حالا به نماد محرومیت و رنج مضاعف تبدیل شده است.
مردم صبور تاوه اسپید سالهاست با مشکلات رفت و آمد دست و پنجه نرم میکنند و زمانی که بیماری یا حادثه ای پیش می آید، هیچ وسیله ای جز تراکتور یا چهارپا برای انتقال بیماران و سالخوردگان وجود ندارد.
تراکتور به آمبولانس فقیرترین مردمان بدل شده است، و گل و لای پس از هر باران، مسیری کوتاه را به کابوسی تمام نشدنی و دردناک تبدیل کرده است.
پیران روستا هنوز به یاد روزی هستند که بیل های مکانیکی خاک جاده را کنار میزدند و دل هایشان از رویای آسفالت روشن بود. اما پس از چندین ماه طولانی شدن روند بهسازی باعث خودروها با مشقت از این مسیر عبور کنند.
امروز تاوه اسپید با تمام نجابت و صبوری اش چشم به راه نگاه دلسوزانه مسئولان است.
پس از درج این گزارش با حمیدرضا پیمانجو مدیر کل استان گفتگو کردیم و در مورد وضعیت این جاده پرسیدیم که اظهار کرد: تعداد ۸ دهنه پل در این جاده در حال ساخت است به علت بارندگی و سرما موقتاً متوقف شده اما پیمانکار به خوبی در این جاده کار خود را انجام داده و در اسرع وقت نسبت به تکمیل جاده اقدام خواهد شد.
مدیرکل راهداری چنین توضیح میدهد که: سلام و درود خدمت مردم فهیم و نجیب شهرستان چرام و بخش سرفاریاب
در خصوص فیلم ارسالی لازم دانستم که نکاتی را به سمع و نظر شما سروران عزیز جهت تنویر افکار عمومی برسانم
پروژه تاوه سفید جز پروژه های بهسازی و آسفالت اداره راهداری و حملونقل جادهای استان با اعتباری بالغ بر 130 میلیارد ریال و به طول 4/5 کیلومتر در سال 1403 بصورت مناقصه به پیمانکار واگذار و اعتبار این پروژه از محل استانی تعریف شده بود که متاسفانه تخصیص استانی این پروژه بسیار ناچیز و با توجه به اینکه پروژه به سمت تعطیلی سوق داده میشد بلافاصله با پیگیری و رایزنی های مدیرکل راهداری از طریق سازمان راهداری کشور مجوزات لازم را جهت اعتبار مورد نیاز به مبلغ 20 میلیارد ریال دریافت و مانع از تعطیلی پروژه شدند و کارهایی که در این مدت زمان انجام گرفت شامل
احداث 8 دستگاه ابنیه فنی شامل پی کوله ها
پی دستک های
کوله های و دستک های پل و انشاالله بزودی شاهد اجرای دال این پلها خواهیم بود
اجرای خاکبرداری به مقدار 7000 مترمکعب
بستر کوبی به وسیله یک دستگاه گریدر ، آبپاش و غلطک به طول 4/5 کیلومتر
و خاکریزی جاده به طول 3 کیلومتر هم اکنون به علت شرایط آب و هوایی پروژه متوقف و به محض اتمام بارندگی پروژه مجددا استارت خواهد خورد
عجیبترین آمبولانس ایران
پایگاه خبری یاسوج49







