به گزارش یاسوج ۴۹ نشست تخصصی بررسی چالشهای فرهنگی مدارس و راهکارهای تعمیق باورهای دینی با حضور عالیترین مقامات حوزوی و آموزشی استان برگزار گردید تا بار دیگر پرونده سنگین تربیت دینی دانشآموزان روی میز مسئولان قرار گیرد.
در ابتدای این نشست ایوب رضایی مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با تشریح اهمیت راهبردی سند تحول بنیادین به عنوان نقشه راه سیستم آموزشی کشور اذعان داشت که در این سند بالادستی تربیت محور اصلی تمام فعالیتهاست و خروجی مدارس باید دانشآموزانی با رشد همهجانبه اخلاقی و علمی باشد.
ایوب رضایی با نگاهی آسیبشناسانه به عملکرد گذشته اعتراف کرد که ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش ظرفیت عظیمی است که در سالهای قبل مورد غفلت قرار گرفته و جلسات آن نظم لازم را نداشته است در حالی که اگر طبق برنامه تدوین شده پیش میرفتیم امروز شاهد بسیاری از مشکلات نبودیم.
وی با هشدار نسبت به نفوذ آسیبهای اجتماعی در مدارس استان تصریح کرد که آموزش و پرورش با جامعه آماری دویست و هفتاد هزار نفری به تنهایی قادر به اداره امور تربیتی نیست و برای واکسینه کردن مدارس در برابر هجمههای فرهنگی نیازمند حضور موثر نهاد روحانیت است.
در ادامه این بخش حجت دبیقی معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش نیز با ارائه آماری از وضعیت موجود خبر داد که هماکنون حدود هشتصد طلبه در سطوح مختلف با مدارس همکاری دارند که از این تعداد چهارصد و بیست و پنج نفر در قالب طرح امین فعالیت میکنند.
حجت دبیقی با اعلام خبری خوش برای طلاب شاغل در مدارس از سیستمی شدن پرداختها و رفع مشکلات بیمهای خبر داد و گفت با ثبت اطلاعات مبلغان در سامانه وزارتی از این پس پرداختیها به صورت متمرکز انجام میشود تا دغدغه معیشتی مانع فعالیت تربیتی نشود.
وی همچنین بر لزوم توانمندسازی طلاب تاکید کرد و گفت با توجه به اینکه هشتاد درصد مبلغان سابقه کمتر از پنج سال دارند برگزاری دورههای مهارتی برای آنان امری اجتنابناپذیر است.

پس از گزارش مدیران اجرایی نوبت به حجت الاسلام والمسلمین صفدر پناهی مدیر حوزه علمیه استان کهگیلویه و بویراحمد رسید تا با صراحتی مثالزدنی به نقد رویههای موجود بپردازد.
حجتالاسلام والمسلمین صفدر پناهی با تاکید بر اینکه خلاء معنویت در مدارس بزرگترین حفره نفوذ دشمن است بیان داشت که پر کردن این خلاء تنها با حضور کارشناسی شده طلاب امکانپذیر است اما این حضور نباید به استحاله روحانیت در امور اجرایی منجر شود.
وی با تاکید بر حفظ زی طلبگی تصریح کرد که دانشآموز باید روحانی را در قامت یک کارشناس دینی و الگوی رفتاری ببیند نه یک کارمند اداری و اگر تفاوت ماهوی میان روحانی و کادر مدرسه احساس نشود اثرگذاری تربیتی از بین خواهد رفت.
این مقام مسئول حوزوی با انتقاد از روشهای سنتی تبلیغ هشدار داد که نسل زد و نوجوان امروز با شبهات پیچیدهای روبروست و دیگر نمیتوان با روشهای قدیمی آنان را قانع کرد لذا طلاب طرح امین باید به سلاح روانشناسی و سواد رسانهای مجهز شوند تا در برابر سوالات دانشآموزان کم نیاورند.
مدیر حوزه علمیه استان همچنین از آفتی مدیریتی در نظام اداری انتقاد کرد و گفت نباید با تغییر یک مدیر طرحهای خوب گذشته متوقف شود و همکاری حوزه و آموزش و پرورش باید به یک ساختار نظاممند تبدیل گردد که قائم به شخص نباشد.
پناهی در پایان خواستار تشکیل کمیتهای مشترک برای ساماندهی وضعیت حقوقی طلاب شد تا مبلغان با خیالی آسودهتر به جهاد تبیین بپردازند.

فصلالخطاب این نشست سخنان آیت الله سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد بود که با نگاهی راهبردی بر لزوم عملیاتی شدن طرحها تاکید کرد.
آیت الله سید نصیر حسینی با بیان اینکه آینده جامعه در گرو کیفیت تربیت دانشآموز امروز است هشدار داد که دانشآموزان در محاصره بمباران خبری و فرهنگی دشمن قرار دارند و تنها پناهگاه امن برای حفظ هویت آنان مدرسهای است که با معنویت عجین شده باشد.
امام جمعه یاسوج با ابراز گلایه از اینکه برخی طرحهای مشترک در گذشته نیمهکاره رها شدهاند متذکر شد که نباید اجازه داد سرمایههای معنوی و انسانی هدر رود.
وی با تاکید بر اینکه طلاب باید با زبان نسل جدید آشنا باشند تصریح کرد که سخنرانیهای یکطرفه دیگر جواب نمیدهد و مبلغان باید گرههای ذهنی دانشآموزان را با منطق و علم روز باز کنند.
نماینده ولی فقیه در استان در پایان به حلقه مفقوده ارتباط خانه و مدرسه اشاره کرد و گفت اگر مدرسه و حوزه بهترین برنامهها را اجرا کنند اما خانواده با آنها همسو نباشد اثر تربیتی خنثی خواهد شد لذا ستاد همکاریها باید تدبیری بیاندیشد که والدین نیز درگیر این فرایند تربیتی شوند تا دانشآموز دچار دوگانگی ارزشی نشود.
پایگاه خبری یاسوج49







