بهبود معدل‌ها در کهگیلویه و بویراحمد به روایت حجت الاسلام ایمانی

افزایش تدریجی معدل و توجه مضاعف به برنامه‌های تربیتی و آموزشی در مدارس استان، حکایت از عبور آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد از دوران رکود و ورود به مسیر تحول دارد.

به گزارش یاسوج ۴۹، نشست پیوند اولیا و مربیان در مدرسه عترت فرهنگیان شهر یاسوج با حضور حجت‌الاسلام ایمانی معاون پرورشی آموزش و پرورش بویراحمد، دکتر علی روزیان روانشناس، معلمان و خانواده‌های دانش‌آموزان برگزار شد؛ نشستی که به کارگاهی برای آسیب‌شناسی وضعیت تعلیم و تربیت استان و همزمان نمایش عینی امیدآفرینی و روند رو به رشد آموزش تبدیل شد.

حجت‌الاسلام ایمانی در این نشست، ضمن صراحت در بیان چالش‌ها، این نکته را برجسته کرد که هرچند معدل میانگین دانش‌آموزان استان هنوز تک‌رقمی و کمتر از مطلوب است، اما به همت معلمان، مدیران و کادر دلسوز، این روند طی ادوار اخیر رو به بهبود و رشد است. بنا بر گزارش‌های جدید، آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد موفق شد با وجود محدودیت‌ها، شاخص‌های تحصیلی را نسبت به گذشته افزایش دهد و همزمان نگاه جامع به مسائل تربیتی را نیز در اولویت قرار دهد.

ایمانی با تاکید بر پیوند نگاه قرآنی و تربیتی با آموزش تصریح کرد: “اساس آموزش واقعی بر مبنای تربیت و تزکیه شکل می‌گیرد و اگر امروز نیز پیشرفت آموزشی را ثبت کردیم، ریشه آن را باید در توجه به تربیت و همراهی خانه و مدرسه جست‌وجو کنیم.” وی جذب مجدد والدین و مشارکت آنها در فرآیند مدرسه را سرمایه‌ای کلیدی در این مسیر دانست و افزود: آموزش و پرورش بدون همراهی مثلث خانه، مدرسه و دانش‌آموز دچار روزمرگی گشته و دستاوردی نخواهد داشت.

معاون پرورشی آموزش و پرورش بویراحمد همچنین نقش فضای مجازی و تأثیرگذاری آن بر نظم و انگیزه دانش‌آموزان را یادآور شد و فقدان نظارت کافی والدین را یکی از موانع رشد آموزشی دانست. وی تاکید کرد: “تغییرات فیزیکی مدارس باید با تحولات درونی و تربیتی همگام شود تا بتوان آینده روشنی را برای دانش‌آموزان رقم زد.”

در ادامه نشست مدیر مدرسه عترت فرهنگیان یاسوج، گزارشی مشروح از فعالیت‌های یک‌ماهه اخیر ارائه کرد. وی نقطه عطف کادر مدرسه در مهرماه را ترکیب فضای پرنشاط با تمرکز ویژه بر نظم و تربیت دانست و افزود: “در این راه، من و همکارانم از تمام ظرفیت خود بهره گرفتیم و اولویت نخست را بر نظم فردی، جمعی و ایجاد فضای تربیتی قرار دادیم.

 وی ظهار داشت: از آبان ماه، در کنار استمرار جدی نظم و تربیت، برنامه‌های آموزشی با حداکثر توان پیگیری خواهد شد تا بتوان رضایت اولیا ـ که عمده آنان فرهنگی هستند ـ را در هر دو حیث تربیت و آموزش جلب کرد.

وی از اجرای طرح استعدادیابی و برنامه‌های مهارت‌افزایی خبر داد و تاکید کرد: مسیر بهبود آموزش و دستیابی به شاخص‌های بالاتر، بیش از هر چیز وابسته به مشارکت فعال والدین است، نه بخشنامه‌ها. مدیر مدرسه با مرور نقاط قوت و ضعف ماه اول سال، بر تداوم گفتگو و پیوند خانه و مدرسه به‌عنوان ضامن آینده موفق دانش‌آموزان تاکید ویژه کرد.

مدیر مدرسه عترت فرهنگیان، با نگرانی درباره ورود بی‌رویه تلفن همراه به کلاس‌ها گفت: «گوشی همراه تمرکز دانش‌آموزان را متفرق می‌کند، ساعات مطالعه و خواب را مختل می‌سازد و زمینه‌ساز کاهش انگیزه و افت تحصیلی می‌شود. همچنین دسترسی نامحدود به محتوای نامناسب و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند رفتارهای گروهی را دگرگون کند و مسائل تربیتی مثل پوشش و احترام متقابل را تحت‌الشعاع قرار دهد.»

او از اولیا خواست به‌طور جدی در مدیریت این مسئله همکاری کنند و افزود:

«انتظار داریم والدین در خانه قوانین روشن و زمان‌بندی مشخصی برای استفاده از گوشی وضع کنند، نظارت بر محتوای مورد استفاده فرزندان را افزایش دهند و در اجرای سیاست‌های مدرسه درباره همراه داشتن تلفن همراه، با مدیریت و معلمان همراه شوند تا بتوانیم با هم از آسیب‌های فضای مجازی جلوگیری کنیم.»

​​​​​​در بخش پایانی نشست، چند تن از اولیا به نمایندگی از جمع خانواده‌های دانش‌آموزان، ضمن تقدیر ویژه از مدیر مدرسه، از نظم حاکم بر مدرسه، جدیت کادر اجرایی در امور تربیتی، ترویج امر به معروف و نهی از منکر، رعایت پوشش مناسب و برخورد حرفه‌ای کارکنان تشکر کردند. این تقدیرها، نشان از رضایتمندی و همراهی مثبت اولیا با برنامه‌های تربیتی و آموزشی مدرسه عترت فرهنگیان داشت.


خبرنگار:
امیر امیرپور

ارسال نظر

نام خود را وارد کنید
نظر خود را وارد کنید
ارسال نظر با موفقیت ارسال شد.

نظرات

x