به گزارش یاسوج ۴۹: یک سال پس از آغاز نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی، استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد تحولی بیسابقه در بخش ساخت و تجهیز مدارس است. از جمعآوری مدارس کانکسی و سنگی گرفته تا احیای پروژههای نیمهتمام، روایت تلاشی است که با نگاه ویژه به مناطق محروم و کمبرخوردار آغاز شده است. ۱۹۰ پروژه مدرسهسازی با ۷۵۳ کلاس درس، جمعآوری ۵۹ مدرسه کانکسی، بازسازی ۹۸ مدرسه سنگی، احیای ۱۸ پروژه نیمهتمام، احداث خوابگاه دانشگاه فرهنگیان، تجهیز مدارس با بیش از ۱۳۴ میلیارد تومان اعتبار، رنگآمیزی ۲۵۰ هزار متر مربع فضای آموزشی، آسفالت ۳۰ هزار متر مربع حیاط مدارس و احداث ۴۰ زمین چمن ورزشی، تنها بخشی از دستاوردهای یک ساله نهضت توسعه عدالت در آموزش است که کهگیلویه و بویراحمد را در جمع پنج استان برتر کشور قرار داده است.
سرمایهگذاری ۱۲۰۰ میلیارد تومانی طی یک سال گذشته، مشارکت بنیاد علوی در ساخت ۳۳ مدرسه سنگی با ۳۲۰ میلیارد تومان اعتبار، توجه ویژه به مناطق سردسیر با اجرای ۹۰ پروژه در مارگون و دنا، تامین انشعاب آب، برق و گاز مدارس با ۵۰ میلیارد تومان اعتبار استانی، تجهیز خوابگاهی ۲۴ هزار دانشآموز و نجات ۲۵۰ دانشجوی دانشگاه فرهنگیان از محرومیت تحصیل، از دیگر دستاوردهای این نهضت است که با حمایت دولت سیزدهم و دستور استاندار محقق شد. این تحول در استانی رقم خورده که با وجود سرانه ۸.۶۹ متر مربع فضای آموزشی بالاتر از میانگین کشوری ۵.۴۵ متر مربع، به دلیل وجود ۵۴۳ مدرسه زیر ۵ نفر و ۸۹۳ مدرسه زیر ۱۰ نفر دانشآموز، در شهرها با کمبود فضا مواجه بود.
به همین منظور خبرنگار یاسوج ۴۹ در گفتوگویی جامع و اختصاصی با سید رضا حسینینیک، مدیرکل نوسازی مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد، به بررسی همه جوانب این تحول پرداخت که در ادامه به تفصیل میخوانید.
بخش اول: نهضت توسعه عدالت آموزشی
آقای حسینینیک، ابتدا لطفاً تصویری کلی از وضعیت آموزش و پرورش استان ارائه دهید؟
استان کهگیلویه و بویراحمد با ۹ شهرستان، ۱۷ منطقه و نمایندگی آموزش و پرورش، میزبان ۱۷۰ هزار دانشآموز با ۱۵ هزار فرهنگی است. ما ۲۷۰۰ مدرسه داریم که ۹۴ درصد دانشآموزان در آنها مشغول تحصیل هستند. نکته مهم سرانه فضای آموزشی استان است که ۸.۶۹ متر مربع به ازای هر دانشآموز است، در حالی که میانگین کشوری ۵.۴۵ متر مربع است.
این آمار که بالاتر از میانگین کشوری است، چه معنایی دارد؟
در نگاه اول شاید مثبت به نظر برسد، اما واقعیت این است که ما ۵۴۳ مدرسه زیر ۵ نفر دانشآموز و ۸۹۳ مدرسه زیر ۱۰ نفر دانشآموز داریم. این پراکندگی در روستاها باعث شده سرانه بالا برود، اما در شهرها با کمبود فضا مواجهیم. مثلاً در یاسوج سرانه بسیار پایین است، در حالی که در برخی روستاها به ۱۸ متر مربع میرسد.
شما گفتید از مهر ۱۴۰۳ شرایط تغییر کرد، دقیقاً چه اتفاقی افتاد؟
در ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ که مصادف با معارفه دکتر یدالله رحمانی به عنوان استاندار جدید بود، ایشان در اولین جلسه اعلام کردند مهر ۱۴۰۴ باید ۱۰۰ فضای آموزشی به استان اضافه شود. این در حالی بود که دولت سیزدهم نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی را به عنوان برنامه اول خود اعلام کرده بود. بعد از ۴۶ سال، برای اولین بار آموزش اولویت اول دولت شد.
نهضت توسعه عدالت چه ردیفهایی را شامل میشود؟
چهار ردیف اصلی داریم. ردیف اول جمعآوری مدارس کانکسی است. ما ۶۰ مدرسه کانکسی بالای ۱۰ نفر دانشآموز داشتیم که ۵۹ مورد مصوب شد. ردیف دوم مدارس سنگی و عارضهدار است. ۱۰۶ مدرسه سنگی شناسایی شد که ۹۸ مورد تاکنون تعیین تکلیف شده است.
برای مدارس سنگی چه همکاریای صورت گرفت؟
۳۳ مدرسه سنگی با ۱۵۱ کلاس درس و ۳۲۰ میلیارد تومان اعتبار، به صورت مشارکت ۵۰ درصد نوسازی و ۵۰ درصد بنیاد علوی شروع شد. پیشرفت فیزیکی این پروژهها ۵۶ درصد است که ما را در جایگاه استان دوم کشور قرار داده است.
ردیف سوم و چهارم چه بودند؟
ردیف سوم مدارس نیمهتمام بود. ۱۸ پروژه نیمهتمام داشتیم که برخی از سال ۱۳۸۶ رها شده بودند. مثل مجتمع الزهرای یاسوج که برای ۳ هزار دانشآموز طراحی شده، یا مجتمع امام علی. ردیف چهارم هم ۶ مدرسه تخریبی و بازسازی بود.
جمع این پروژهها چقدر است؟
در مجموع ۱۹۰ پروژه با ۷۵۳ کلاس درس شروع شد. بعداً ۱۸ پروژه دیگر هم اضافه شد. این پروژهها استان ما را در جمع پنج استان برتر کشور قرار داده است.
توزیع جغرافیایی این پروژهها چگونه است؟
نگاه ما کاملاً عادلانه بوده است. در بویراحمد ۴۱ پروژه، در کهگیلویه ۵۳ پروژه، در گچساران ۱۲ پروژه توزیع شده است. فقط در حوزه سردسیر مارگون و دنا ۹۰ پروژه داریم که نشاندهنده توجه ویژه به مناطق محروم است.
بخش دوم: تجهیزات و زیرساختها
برای تجهیز این مدارس چه برنامهای دارید؟
این ۱۹۰ مدرسه تقریباً ۹۰۰ کلاس درس میشود که برای ۲۴ هزار دانشآموز جا دارد. برای تجهیز، ۱۳۴ میلیارد تومان فقط برای صندلی دستهدار، وایتبرد و تجهیزات پایه اختصاص یافت. خوشبختانه یک مناقصه ۲۸ میلیارد تومانی با ۲۵ درصد تخفیف برنده شد و الان این تجهیزات در انبارها آماده توزیع است.
در مورد خوابگاههای دانشآموزی چه اقداماتی انجام شد؟
در همان اولین جلسه، استاندار دستور داد برای تمام خوابگاهها تجهیزات ویژه خریداری شود. ما ۳۰ هزار متر مربع موکت، ۴۰۰ تخت، ۴۰۰ تشک، ۴۰۰ پتو، ۴۰۰ بالشت، ۸۰۰ ملافه و ۶۰۰ ظرفیت سلفسرویس تامین کردیم.
در مورد مشکلات گرمایشی و آسفالت مدارس چه وضعیتی دارید؟
با اولین بارندگیها، برخی مدارس مشکل دارند. ما از شهریور ماه اعلام کردیم اگر منطقهای مشکل دارد، اعلام کند. فقط در یک ماه بالغ بر ۳۰ هزار متر مربع آسفالت انجام دادیم که حدود ۲۰ میلیارد تومان هزینه داشت. الان هم آمادگی داریم اگر منطقهای مشکل گرمایشی یا آسفالت دارد، رفع کنیم.
وضعیت سرویسهای بهداشتی چگونه است؟
معاونت پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، اولویت را به مدارس فاقد سرویس بهداشتی یا سرویسهای عارضهدار داد. ما از ۲۶ شهریور تا الان ۱۰ میلیارد تومان فقط برای این بخش قرارداد بستهایم. هر منطقهای که مشکل دارد، اعلام کند تا رفع شود.
در مورد رنگآمیزی و بازسازی مدارس چه اقدامی کردید؟
امسال ۵۰ هزار کیلو رنگ تهیه کردیم که با آن میتوان ۲۵۰ هزار متر مربع مدرسه را رنگآمیزی کرد. جالب اینجاست که در کشور دومین استان از نظر تهیه رنگ هستیم. حتی استانهای بزرگ مثل فارس، اصفهان و تبریز کمتر از ما رنگ تهیه کردند. همچنین در بحث کفی و پشتی و روی دست صندلیها، امسال ۳ میلیارد و در سه سال گذشته ۲۳ میلیارد تومان خرج کردهایم.
بخش سوم: فضاهای ورزشی
در بخش ورزش چه اقدامی انجام شده است؟
دوستان ما ۴۰ مشارکت در چمن ورزشی در استان شروع کردیم. این مشارکت بین سازمان نوسازی و مدارس است که در بحث طرح شهید سلیمانی، وزارتخانه اعتبار به حساب مدارس میریزد. ما با مشورت دوستان فنی و همکاران اداره ورزش و جوانان، حداقل یک زیرسازی استاندارد انجام دادیم تا چمنها دوام بیاورند.
چمن مصنوعی هم ساختهاید؟
بله، سه چمن مصنوعی شروع کردیم که احساس میکنم تا هفته دولت آماده شوند. یکی از آنها زمین شهید خرازی است که یک میلیارد تومان فقط نوسازی مدارس هزینه کرد و کاملاً تجهیز شد. کلیپ افتتاحش چند روز پیش منتشر شد.
سالنهای ورزشی چطور؟
چند سالن طرح سلیمانی که آموزش و پرورش شروع کرده بود اما رها شده بود، را تکمیل کردیم. در کاکان، مارگون، لوداب، درزیلایی و دلفان سالنهای ورزشی داریم که با ردیف اعتباری نوسازی شروع و تمام میشوند.
استخرها چه وضعیتی دارند؟
حدود ۸ استخر در سطح استان داریم. یکی در بلوار شیخ قرنی یاسوج که تغییر کاربری داده شد، دو استخر در اردوگاه که دوستان پیشنهاد دادند یکی را به سالن اجتماعات تبدیل کنیم. یکی از آنها در دهدشت است که الان در مرحله نهایی قرار دارد و انشاءالله تا پایان امسال تمام میشود. این سالن ۷۰۰ نفر ظرفیت دارد.
بخش چهارم: خوابگاه دانشگاه فرهنگیان
یکی از اتفاقات مهم استان، احداث خوابگاه دانشگاه فرهنگیان بود. لطفاً توضیح دهید.
این یکی از تصمیمات بزرگ بود. دانشگاه فرهنگیان ۴ ماه پیش نامه نوشت که اگر فضا در اختیارش قرار نگیرد، ۲۵۰ دانشجو از استان کسر میشود. استاندار این موضوع را جدی گرفت و پرسید پیشنهاد شما چیست؟
چه پیشنهادی داده شد؟
دو خوابگاه نیمهتمام داشتیم، یکی پسرانه به نام ایزد پناه و یکی دخترانه به صورت پردیس. این پروژهها از سال ۱۴۰۳ رها شده بود، فقط ۸ میلیارد تومان تخصیص داشت و پیمانکار هم طلبکار بود. استاندار گفت هر کاری لازم است انجام دهید، این خوابگاه باید تمام شود.
چه اتفاقی افتاد؟
ما مناقصه برگزار کردیم و با شرط خاصی که گذاشته بودیم، پیمانکار پیدا شد. استاندار دستور داد دیوار به دیوار نوسازی مدارس بازدید کند. نهایتاً ۳۰ میلیارد تومان هزینه شد و دیشب زنگ زدند گفتند خوابگاه آماده تحویل است. این یک اتفاق بسیار نادر بود که من لذت بردم. از کیفیت کار، از سرعت کار و از پیشرفت کار.
برای مهر ۱۴۰۵ چه برنامهای دارید؟
پیشنهادم این است که بازهم یک اتفاق مشابه بیفته. ما برای مهر ۱۴۰۵ حداقل ۱۰ ماه وقت داریم که بتوانیم خوابگاه دیگری برسانیم تا ۲۵۰ تا ۳۰۰ دانشجوی دختر از آن فضای خوب استفاده کنند. این خیلی تاثیرگذار است.
بخش پنجم: آمار کلی و جمعبندی
یک جمعبندی کلی از اعتبارات هزینه شده بدهید.
از سال مالی ۱۴۰۲ که میشود شهریور ۱۴۰۳ تا سال مالی ۱۴۰۳، حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد بستهایم. پروژههای ۱۰۰ میلیاردی داریم و پروژههای ۲۰۰ میلیونی هم داریم. اعتبارات از منابع مختلف تامین شده: ملی، نفت، خیرین، مسئولیت اجتماعی نفت و بنیاد علوی.
این اعتبار مربوط به دولت سیزدهم است؟
بله، دولت آقای دکتر پزشکیان از مرداد ۱۴۰۳ تا الان، یعنی در یک سال گذشته، این ۱۲۰۰ میلیارد تومان را وظایف نوسازی در بخش آموزش هزینه کرده است. الان که ۱۹ روز وارد سال مالی ۱۴۰۴ شدهایم، هنوز یک ریال از اعتبار جدید جذب نکردهایم.
یک آمار جالب از نوسازی مدارس بدهید.
نوسازی مدارس یکی از متخصصترین دستگاههای اجرایی استان است. ما ۶۰ نفر کارمند داریم، ۱۲۰۰ میلیارد تومان جذب کردیم و بالغ بر ۳۰۰ قرارداد بستهایم. ما در ۷۴۳ روستای بالای ۲۰ خانوار دانشآموز داریم. برایم مهم نیست جمعیت چقدر است، مهم این است که دانشآموز آنجاست و باید خدمت برسد.
نقش استاندار در این موفقیتها چه بوده است؟
استاندار دستور داد در راستای نهضت، انشعاب آب، برق و گاز مدارس توسط دستگاههای خدماترسان از اعتبارات استانی خریداری شود. این یک تصمیم بسیار بزرگ بود. مثلاً گاز استان هیچ پروژهای نداشت، ۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات شهرداری گرفته شد و صرف مدارس شد.
بخش ششم: پروژههای فرهنگی
در بخش فرهنگ هم کاری کردهاید؟
بله، ما برای اداره ارشاد هم کار کردیم. در سال مالی ۱۴۰۳ حدود ۴۰ میلیارد تومان اعتبار داشتیم. یک استان هماندازه ما ۷۰۰ میلیارد تومان داشت. ما از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۳، هشت کتابخانه در استان ساختیم: در باش، تهران، پاتاوه، زادگاه حضرت عالی در برنامه، درزیلایی و باش.
این پروژهها چه وضعیتی دارند؟
یکی از پروژههای بزرگ، سازمان تبلیغات در مشهد است. یک ساختمان چند طبقه با عظمت که من دوست داشتم در مشهد ببینم. از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۳ تعویق افتاده بود، ما از ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۴ شروع کردیم و انشاءالله به زودی تمام میشود.
جمعبندی نهایی شما از این یک سال چیست؟
وقتی استاندار و دولت، آموزش را برنامه اول قرار میدهند، معجزه اتفاق میافتد. ما از استانهای برتر کشور شدیم. در جمعآوری کانکسها، در مدارس سنگی، در پیشرفت پروژهها و در تحویل مدارس جزو پنج استان اول کشور هستیم.
تعهد شما برای سال آینده چیست؟
تعهد ما این است که تا پایان سال ۱۴۰۴، ۷۵ درصد پروژهها تحویل شود. حداقل ۱۱۵ مدرسه تا سفر رئیس جمهور آماده است. تا مهر ۱۴۰۵ هم خبری از مدرسه نیمهتمام در استان نخواهد بود. این وعده ما به مردم و دانشآموزان است.
سیاست دولت برای آینده آموزش چیست؟
سیاست دولت بعد از نهضت، تقویت مدارس دولتی، حمایت از مدارس شبانهروزی و تقویت هنرستانها است. برای هنرستانها ۱۲ میلیارد تومان تجهیزات خریداری و تحویل داده شد. همچنین توجه ویژه به دانشگاه فرهنگیان به عنوان قلب تپنده وزارت آموزش و پرورش است.
پایان گفتوگو
سید رضا حسینینیک، مدیرکل نوسازی مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد، در پایان تاکید کرد: این موفقیتها حاصل همدلی دولت، استانداری، آموزش و پرورش، نوسازی و خیرین است. تا زمانی که آموزش در اولویت باشد، این مسیر با قدرت ادامه خواهد داشت و استان ما الگوی سایر استانها خواهد بود.