به گزارش یاسوج ۴۹- دکتر محمد علیاکبری، رئیس دانشگاه جامع علمیکاربردی کشور، صبح سهشنبه ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۴ وارد یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد شد.
این سفر دو روزه با زیارت مزار شهید گمنام دانشگاه یاسوج آغاز شد و برنامههایی چون دیدار با نماینده ولیفقیه و استاندار، نشست با مدیران و کارکنان مراکز علمیکاربردی استان، حضور در شبکه استانی دنا، افتتاح ساختمان جدید دانشگاه علمیکاربردی استان و شرکت در نشست شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی را دربر دارد.
علیاکبری در نشست با مدیران مراکز علمیکاربردی استان با لحنی صریح گفت:
کیفیت آموزشی نباید قربانی موقعیت جغرافیایی یا مالکیت مراکز شود». او تأکید کرد که همانطور که از یک برند معتبر انتظار کیفیت یکسان داریم، خروجیهای دانشگاه علمیکاربردی نیز باید در سراسر کشور مطابق یک استاندارد مشخص باشد.
وی با مقایسه وضعیت مراکز در کشور، از مرکز فراجات بهعنوان نمونه موفق یاد کرد و گفت:
در مقابل، ضعف مراکزی مانند خانه کارگر همدان را بهعنوان هشدار جدی مطرح کرد. به گفته او، برخی مراکز فاقد صلاحیت تاکنون تعطیل شدهاند و اگر لازم باشد این روند ادامه پیدا خواهد کرد.
رئیس دانشگاه علمیکاربردی کشور با بیان اینکه تعطیلی همیشه راهحل مطلوب نیست، اما بیکیفیتی و ساختار معیوب پذیرفتنی نیست، به مشکلات حقوقی و مالکیتی برخی مراکز اشاره کرد و گفت:
«مراکزی وجود دارند که حتی حساب بانکی رسمی به نام دانشگاه ندارند؛ این یعنی ساختاری شفاف ندارند و باید اصلاح شوند».
دانشگاه مهارتمحور یا کارخانه مدرک؟
علیاکبری در بخش دیگری از سخنانش، صرفاً جذب دانشجو را برای مراکز ناکافی دانست و بر پیشبرد فعالیتها در سه حوزه آموزش مقطعدار، دورههای کوتاهمدت و آموزشهای مهارتی تأکید کرد: «دانشگاه علمیکاربردی باید بازوی مهارتی کشور باشد، نه کارخانه صدور مدرک».
وی از برنامهریزی برای ایجاد رشتههای جدید با همکاری آموزشوپرورش، علوم پزشکی و بهزیستی خبر داد و این تعاملها را عامل ارتقای کارآمدی رشتهها توصیف کرد. همچنین از راهاندازی «صندوق نوآوری و شکوفایی» در مراکز علمیکاربردی برای حمایت از اشتغال فارغالتحصیلان سخن گفت.
پیام به مراکز: خود را به مردم معرفی کنید!
رئیس دانشگاه جامع علمیکاربردی به مراکز توصیه کرد که معرفی خود را بهصورت هدفمند و متناسب با ظرفیتها و نیازهای مردم منطقه انجام دهند: «قرار نیست دانشگاه مرکزی شما را به جامعه معرفی کند؛ این وظیفه خود مراکز در شهرستانهاست».
هشدار درباره بیتفاوتی مدیریتی
علیاکبری از کندی پاسخگویی برخی مراکز و نبود گزارشدهی شفاف انتقاد کرد و گفت: هرگونه سستی در رعایت ضوابط و استانداردها نه تنها باعث افت تحصیلی میشود، بلکه به اعتبار کل شبکه علمیکاربردی آسیب میزند.
خط قرمز: مدرس بیصلاحیت
وی در پایان، انتخاب مدرسان فاقد صلاحیت علمی و مهارتی را آسیب جدی دانست و تأکید کرد: «مصاحبهها باید حرفهای و دقیق باشد؛ استفاده از مدرسان بدون صلاحیت، خیانت به دانشجو و دانشگاه است».
این سفر دو روزه، علاوه بر افتتاح پروژهها و نشستهای تخصصی، بهعنوان پیامی روشن برای مراکز علمیکاربردی سراسر کشور تعبیر میشود: استاندارد یا تعطیلی؛ راه سومی وجود ندارد.




