به گزارش یاسوج ۴۹، عصر یکشنبه دوم شهریور، مسیر امامزاده عبدالله تا آبشار یاسوج با سیاهپوشی گسترده مردم، بوی عزاداری و هوای معنوی ادغام شده بود. صدای سنج و طبل، نوارهای مشکی بر سردر مغازهها و حضور گروههای سینهزن، محور این شهر کوهستانی را به صحنهای تبدیل کرد که فراتر از یک مراسم مذهبی، پیام اجتماعی در دل خود داشت.
آیتالله سید نصیر حسینی، امام جمعه یاسوج و نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد، در میان جمعیت ایستاد و مستقیم به چالشی اشاره کرد که این روزها، زیر پوست جامعه جریان دارد؛ فراموشی تدریجی قرآن در زندگی روزمره خانوادهها.
همه بر سر یک سفره
او در نخستین فراز سخنانش جایگاه امام رضا (ع) را فراتر از مرز باورها دانست و گفت که همه عالم، از فرشتگان و جنیان تا پرندگان و خزندگان، بر سر سفره علم و کرم امامان معصوم نشستهاند؛ نگاهی که بار دیگر پیوند علم و معنویت را برجسته کرد.
آیت الله حسینی در ادامه، با اشاره به حدیث مشهور امام رضا (ع) درباره پاداش «هزار حج و عمره» برای زائرانش، به بُعد شفاعت امام در سه نقطه حساس قیامت ،«سنجش اعمال، دریافت نامه اعمال و عبور از پل صراط» پرداخت. این بخش، بیش از آنکه روایت قدسی باشد، تأکیدی بود بر الگوگیری اخلاقی از امامان برای رستگاری در زندگی فعلی.
نسخه نجات: انس با قرآن
آیتالله حسینی، قرآن را نه کتابی برای طاقچه، بلکه «نقشه راه زندگی» دانست و یادآور شد که امام رضا (ع) هر سه روز یک بار ختم قرآن میکردند. او هشدار داد که تنها راه هدایت و سعادت بشر، مانوس بودن با کلام وحی است، و این انس باید از درون خانهها آغاز شود، نه تنها در مراسم مذهبی.
زنگ خطر فضای مجازی
وی با لحنی تندتر نسبت به شب قبل، از تلاشهای سازمانیافته در رسانههای ماهوارهای و شبکههای اجتماعی برای حذف مفاهیم دین، نماز، حجاب و اخلاق از سبک زندگی جوانان سخن گفت: «امروز سناریوهای تمامعیاری در جریان است تا نسل آینده حتی نام قرآن را کمتر بشنود.»
نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگر روایتش، بارها تکرار کرد که تنها با عمل به واجبات و ترک محرمات میتوان محبت امام رضا (ع) را به دست آورد و گرنه ظاهر مذهبی هیچ تأثیری ندارد. او بیحجابی، شرب خمر و بیحیایی را از عوامل «دورکننده یقینی انسان از خدا» دانست.