به گزارش یاسوج ۴۹، علیرضا کمرهای، مشاور وزیر آموزش و پرورش و مدرس دورههای آموزشی تبیین الگوی مدرسه تراز، در مراسم افتتاحیه کارگاه آموزشی این الگو که با حضور معاونان آموزشی، مدیران مدارس و راهبران آموزشی در شهرستان دنا برگزار شد، بر ضرورت تحول جدی در مدیریت آموزشگاهی تاکید کرد.
کمرهای با اشاره به اهمیت ارتقای مهارتهای مدیریتی و نهادینه کردن مولفههای سند تحول بنیادین، اعلام کرد: در سال تحصیلی جاری ۱۰ درصد مدارس و در سال ۱۴۰۵-۱۴۰۴، ۴۰ درصد مدارس استانها هدفگذاری شدهاند تا با اجرای این سند، شاهد بهبود کیفیت آموزشی و پرورشی در کف مدارس باشیم.
وی همچنین از پیشرفت چشمگیر استان کهگیلویه و بویراحمد در اجرای این الگو خبر داد و گفت: طی هشت ماه گذشته آموزشهای لازم به حدود ۱۰ درصد مدارس تراز سند در کشور ارائه شده که این استان از پیشگامان اجرای برنامه است. این موفقیت نشاندهنده اهتمام ویژه مدیرکل آموزش و پرورش استان به این طرح است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش، مدیران و معلمان را نقشآفرینان کلیدی در تحقق اهداف سند تحول بنیادین دانست و افزود: برگزاری این دورهها زمینهساز توسعه و نهادینهسازی برنامههای تحولی در مدارس خواهد بود.
کمرهای با اشاره به اینکه اجراییسازی سند تحول بنیادین، زیربنای ایجاد تغییرات اساسی و پایدار در نظام آموزش و پرورش است گفت: الگوی مدرسه تراز بستری برای تحقق عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت یادگیری دانشآموزان فراهم میکند که نهادینه شدن این الگو، مدیریت آموزشگاهی را به سمت نوآوری، پاسخگویی و بهرهوری بیشتر هدایت خواهد کرد.
وی تاکید کرد: در این دوره آموزشی به موضوعات کلیدی مانند برنامهریزی راهبردی، طراحی مدرسه تراز و چرخشهای تحولی در مدیریت آموزشگاهی پرداخته شد تا مدیران به طور عملیاتی توانمند شوند.
کمرهای در بخش دیگری از سخنان خود به تعهد و مسئولیتپذیری معلمان در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: با وجود شرایط سخت، معلمان با بهرهگیری از فناوریهای نوین، آموزش را متوقف نکردند که این روحیه تعهد، سرمایهای ارزشمند برای پیشبرد برنامههای تحولی است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد، نیز در این مراسم تاکید کرد: این دوره آموزشی با هدف توانمندسازی مدیران و معلمان و ارتقای کیفیت آموزش، بهصورت مدرسهمحور در استان اجرا میشود.
ایوب رضایی افزود: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که از سال ۱۳۹۰ تدوین شده، فرصتی برای تحقق اهداف و راهکارهای آن و ایجاد تحولی اساسی در مدیریت مدارس و فرآیند یاددهی و یادگیری است.
رضایی با اشاره به شرایط ویژه استان، اعلام کرد: «با بیش از ۱۸۰ هزار دانشآموز در بیش از ۲۷۵۰ آموزشگاه و حدود ۱۵ هزار فرهنگی، که بیش از ۷۰ درصد مدارس در مناطق روستایی پراکندهاند، اجرای برنامههای تحولآفرین ضروریتر از هر زمان دیگری است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: تحقق اهداف سند تحول، مستلزم مشارکت فعال مدیران، معلمان و تمامی دستاندرکاران آموزش و پرورش است تا بتوان رشد همهجانبه دانشآموزان و آمادگی آنها برای مواجهه با چالشهای آینده را تضمین کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با قدردانی از حضور اساتید مدعو و مدیران مدارس ابراز امیدواری کرد: با اجرای این برنامه، ضعفهای موجود در مدیریت آموزشگاهی برطرف شده و گامهای مهمی در ارتقای کیفیت یادگیری دانشآموزان برداشته خواهد شد.
گفتنی است: دوره آموزشی تبیین الگوی مدارس تراز سند تحول بنیادین با حضور ۱۵۰ نفر از معاونان آموزشی شهرستانها و مناطق، مدیران مدارس و راهبران آموزشی به میزبانی شهرستان دنا برگزار شد.







