یاسوج ۴۹- یادداشت مخاطبین_درست همین چهاردهم خرداد بود که یک دستگاه خودروی سنگین حامل بار هندوانه در مسیر یاسوج - بابامیدان به هر دلیل راه فرار را انتخاب کرد.
غافل از اینکه همان راه فرار باعث حادثهای بسیار بدتر و خانه خرابی آقای راننده شد.
حادثه از این قرار بود که پس از انتخاب راه فرار توسط راننده، انتظار میرفت که خودرو در مسیر متوقف شود.
اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد و خودرو بدون اینکه به مانعهای استاندارد برخورد کند، ناگهان به یک دیوار بتنی برخورد کرد و حادثهای ناگوارتری رقم زد. با این تفاسیر آیا میتوان نام آن را راه فرار گذاشت؟
این وضعیت نشان دهنده نقص جدی در طراحی رمپهای ایمنی است.
طول کوتاه رمپ برای توقف خودروهای سنگین با سرعت بالا، شیب نامناسب که باعث کاهش کافی سرعت نمیشود، و جنس نامناسب سطح رمپ، از جمله دلایل این حادثه هستند.
همچنین ضعف در سیستمهای جذب ضربه در انتهای رمپ نیز به شدت بر وخامت اوضاع افزوده است.
علاوه بر این طبق شنیدهها مشاور پروژههای بدون قرارداد کار مطالعه پروژه رمپ فرار را بدون رعایت استانداردها انجام داده و همان مشاور، بدون قرارداد، نظارت بر این پروژه را نیز بر عهده داشته است که خدا کند این موضوع درست نباشد و البته مسئولان راهداری استان باید پاسخگو باشند.
متاسفانه به طور کلی و بعضا در چنین کارهای مهمی انتخاب مشاوران بر اساس رانت و رابطه و بدون قرارداد و بر پایه بیعدالتی و تبعیض و بیتوجهی در انتخاب مشاوران صلاحیتدار به چنین مشکلاتی میانجامد که علاوه بر جان مردم مال آنها هم از دست میرود.
انتظار میرود اداره کل راهداری کهگیلویه و بویراحمد و پلیس راه استان با بررسی فوری این موضوع، نسبت به بازطراحی یا تقویت ایمنی رمپ اقدام کنند تا از تکرار حوادث مشابه جلوگیری شود.
این هشدار جدی به مجموعه راهداری و آقای مدیر کل است که باید به این مسائل توجه ویژهای داشته باشد و اقدامات لازم را انجام دهند.
در مطلب زیر اشاره کوچکی از اجرای پروژههای این چنینی طبق قانون را بخوانید:
یک توضیح علمی در مورد رمپ فرار
رمپ فرار مسیری به صورت خروجی از جاده که در سرازیری جاده ها برای وسایل نقلیه سنگین غیر قابل کنترل احداث میشود و بر اساس مقاومت غلتشی و شیب طولی این مسیر وسیله نقلیه متوقف میشود و ایمنی آن و سایر وسایل نقلیه حفظ میگردد.
به عبارتی دیگر در سرازیرى طولانى با شیب زیاد خطر عدم کنترل وسایل نقلیه سنگین به علت از دست دادن ترمز یا عدم توانایی راننده در کاهش دنده، زیاد میشود.
در چنین شرایطى احداث رمپ فرار اضطرارى، می تواند به کنترل وسیله نقلیه و تأمین ایمنی استفاده کنندگان از راه، کمک مؤثرى کند.
رمپ فرار اضطرارى که طبق معیارها در محل های مناسب در طول شیبراههای تند، پیش بینى و ساخته می شود و می تواند سرعت وسیله نقلیه را در مسیری بیرون از مسیر اصلی راه ، کاهش داده و آن را متوقف سازد
ضرورت و محل احداث رمپ فرار اضطراری
محل احداث رمپ فرار اضطرارى، بستگى به وضع خاص هر سرازیرى از نظر طول، شیب طولى، سرعت و موقعیت مسیر دارد.
استفاده از رمپهای فرار اضطراری در نواحی با شیب طولی بیشتر از حداکثر شیب طولی مجاز راه یا سرازیری های طولانی با شیبی برابر یا نزدیک به حداکثر شیب طولی مجاز باید بررسی شود.
در مورد راههاى ساخته شده، علاوه بر شیب طولی، سرعت عملکردی وسایل نقلیه سنگین، آمار یا گزارش های پلیس، رانندگان کامیونها و مردم محلی در خصوص تصادفهای وسایل نقلیه سنگین، آمار تصادفها با حفاظها، ریختن روغن ترمز و یا روغن موتور وسایل نقلیه سنگین بر سطح روسازی مىتواند معیار تعیین ضرورت و محل احداث رمپ فرار اضطرارى در سرازیرى باشد.
رمپ فرار اضطرارى باید در محلى قرار گیرد که براى وسیله نقلیه بی ترمز، امکان استفاده از آن وجود داشته باشد.
مثلاً پیش بینى رمپ فرار اضطرارى بعد از یک قوس افقی تند نمى تواند راه حل قابل قبول تلقى شود. تعیین محل خروجى اضطرارى، با توجه به عوامل زیر انجام میشود
با این تفاسیر معلوم نیست که آیا دستگاه سازنده راه فرار در جاده یاسوج بابامیدان چنین دستورالعملهایی را رعایت کرده یا فقط و فقط بعد از حادثه تریلر و برای جلب نظر افکار عمومی این تعداد راه فرار را ساخته است.